Žákovská knížka
Drobečková navigace

Úvod > > Logopedické chvilky

Logopedické chvilky

V mateřské probíhají logopedické chvilky pravidelně.

Projekt "Logopedická třída v Mateřské škole Kyselka" navazuje na RP Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015.

Díky projektu Logopedická třída v MŠ jsme rozšířili stávající aktivity a zajistili intenzivní logopedickou péči pro děti s vadou řeči. Současně došlo ke zlepšení pracovního prostředí a k vybavení dalšími logopedickými pomůckami. Podařilo se též proškolit dalšího pedagogického pracovníka - Logopedického asistenta - primární logopedické prevence ve školství.

Díky moderním výukovým metodám se nám podařilo snížit počet předškolních dětí s vadou výslovnosti.

Nabízené činnosti pro Logopedické chvilky

Řeč má pro vývoj dítěte a jeho fungování v budoucím školním prostředí mimořádný význam. Umožňuje rozvoj myšlení, ovlivňuje kvalitu poznávání, učení. Neméně důležitý je i sociální aspekt řeči – řeč slouží k dorozumívání, k utváření sociálních vztahů, má dopad na vnímání dítěte druhými a jeho postavení ve skupině.

Úroveň - komunikačních schopností předškolního dítěte je završením dlouhodobého zrání a učení, které je podmíněno a ovlivněno zejména sociálním prostředím.

Prostřednictvím samostatného pohybu (hrubé motoriky) a manipulace s předměty (jemné motoriky) se dítěti výrazně rozšiřuje možnost poznávání. Dítě prozkoumává svět kolem sebe, manipuluje s předměty, experimentuje s nimi a zároveň je vnímá (vidí, slyší, cítí, dotýká se jich); tím získává informace, zkušenosti. Pro vývoj řeči je nezastupitelné také sluchové a zrakové vnímání.

Podzim

  • gymnastika mluvidel
    • tváře - výrazy obličeje - usmívat se, mračit,… – procvičování hybnosti rtů
    • rty – stahování koutků rtů - vpravo, vlevo, rty lehce od sebe, rty u sebe
    • - sešpulené rty x rty do kroužku –„posíláme pusu kamarádovi“
    • dolní čelist – při zavřených ústech - vysunout čelist vpřed x vzad, doprava x doleva
    • - jazyk – vyplazování jazyka v rychlejším tempu
  • dechové cvičení
    • foukáme do různých směrů – nahoru x dolů, doleva x doprava, rovně, foukni si na nos, do ofiny, na bradu,
    • pomalý nádech, dlouhý výdech (uspávání kamaráda PŠŠŠ PŠŠŠ)
    • prohloubený nádech a výdech s doprovodem pohybu – dítě si samo počítá na prstech délku výdechu
  • artikulační cvičení
    • slova opakujeme jako ozvěnu, já ukážu obrázek, řeknu slovo a dítě zopakuje
  • sluchové cvičení
    • rozeznávaní nejrůznějších zvuků v okolí a zvuků způsobených předměty- sluchové hry
    • poznat kamaráda podle zvuku
    • rozvoj fonematického sluchu
    • rytmizace – básniček a říkadel s vytleskáváním
  • zrakové vnímání

Grafomotorické cvičení – pracovní listy

  • Logico piccolo
    • hrubá motorika
  • pohybové hry
    • jemná motorika
  • manipulace se stavebnicemi, puzzle
    • rozvoj kresby – kreslení - tužkou, malování – houbičkovými barvami
    • rozvoj grafomotoriky- grafické cviky s doprovodem říkadla – prstem ve
    • vzduchu, prstem na pracovní list
    • pohyblivost prstů
    • navlékání bramborových, jeřabinových korálů, trhání, modelování, skládání
    • otisky listů, skládání z přírodnin

Zima

  • gymnastika mluvidel
    • tváře – vtáhnout tváře do úst, vtáhnout jednu tvář, kreslit prstem po tváři
    • rty – přibližování a oddalování rtů se zvukovým efektem – praská kaštan, hrachový lusk
    • dolní čelist – procvičování čelisti – otvíráme ústa, jako bychom chtěli sníst třešničku x jablíčko
    • jazyk – otevřená ústa klapot koníčka
  • dechové cvičení
    • dlouhý nádech, prudký výdech – koulíme oříškem
    • nádech nosem, dlouhý výdech, nádech nosem – prudký výdech ústy – foukáme do větrníků
    • krátký nádech – dlouhý výdech s artikulací hůůů, fůůů, fíí – co vítr odnese
    • nádech nosem- přerušovaný výdech – foukání do papírového proužku – žížala leze
    • nádech nosem – výdech – foukáme do odkvetlé pampelišky
  • artikulační cvičení
    • napodobování přírodních zvuků
    • opakování vět jako ozvěnu, tvořit věty na jednotlivá slova
  • sluchové cvičení
    • rozeznávání zvuků a tónů
    • rozlišování zvuků z přírody – CD nahrávky
    • rozvoj fonematického sluchu
    • určování první slabiky ve slově – s obrázky ovoce a zeleniny, hub, stromů
    • rytmizace slov – rozklad slov na slabiky
  • zrakové vnímání
    • Logico piccolo
  • hrubá motorika
    • pohybové hry
    • cvičení rovnováhy
  • Jemná motorika
    • rozvoj kresby – kreslení – trojúhelníkovými pastelkami, malování – prstovými barvami
    • rozvoj grafomotoriky- grafické cvičení
    • pohyblivost prstů
    • postupné doteky palce s ostatními prsty na jedné ruce vpřed, i vzad – s říkankou „Tenhle medvěd má rád med“
    • při natažených prstech přitažení a odtažení prstů k sobě a od sebe

Těšíme se na Vánoce

  • gymnastika mluvidel
    • tváře – nakrčit nos
    • rty – tvořit pevný retný závěr, střídat s otvíráním úst (rybička)
    • dolní čelist – udržet otevřená ústa (postupně prodlužovat)
    • jazyk – vyplazování jazyka v rychlejším tempu (čert)
    • - ťukáme hrotem jazyka do každého zubu (počítáme zuby)
  • dechové cvičení
    • krátký nádech, dlouhý výdech (foukáme si na studené ruce)
    • nádech nosem – foukáme jemně, silněji, nejsilněji (plamínek svíčky)
  • artikulační cvičení
    • říkanky – využít zásobník říkanek s vánoční a předvánoční tématikou
  • sluchové cvičení
    • procvičování směrovosti zvuku a tónů – „Odkud zvoní zvoneček“
    • poznáš, které slovo je nejdelší x nejkratší? Vytleskej si je – s obrázky (dárek x stromeček)
    • poslech pohádky „Čert a Káča“ – při slově čert „BLLL“
  • rozvoj fonematického sluchu
    • rytmizace písniček s využitím pohybu
    • procvičování a určování první hlásky – K, M, B – co patří Kašparovi, Melicharovi a Baltazarovi – najdi předměty, které začínají na K, M, B
  • zraková pozornost
    • umístit obrázky na místo
  • hrubá motorika
    • překážková dráha „ Cesta do Betléma“ pohybová hra „Rybičky, rybáři jedou“
  • jemná motorika
    • stříhání, vytrhávání, skládání papíru - svíčka, kreslení v písku – špetka – nácvik správného držení tužky, zdobení papírového stromečku
    • rozvoj kresby - kreslení, malování – vodovými barvami
    • rozvoj grafomotoriky- pracovní listy s předvánoční a vánoční tématikou
    • pohyblivost prstů – ťukání prsty do desky stolu – střídavě – „hra na klavír“

Jaro

  • gymnastika mluvidel
    • tváře – „nafouknout“
    • rty – rty u sebe – stáhnout koutky „k sobě“ špulit rty- „zobáček“
    • - rozkmitání rtů – „frkání“
    • - otvíráme x zavíráme rty (ptačí maminka krmí ptáčata)
    • čelisti – napodobování žvýkání
    • jazyk – hrot jazyka leží za řezáky, hřbet jazyka se zdvihá směrem dopředu a
    • nahoru k tvrdému patru „kočičí hřbet“
  • dechové cvičení
    • cvičení vdechových svalů (bránice) – motivace: ťukáme prstem do dlaně jako „ptáček na okně“ a důrazně šeptáme dvakrát opakovaně slabiku tukutuku
    • výdech spojený s vyslovením jednoho slova – motivace: sova houká (sevřeme ruku před ústa – voláme hůůů)
    • dlouhý nádech a výdech (probouzíme cvrčka)
  • artikulační cvičení
    • říkanky – využít zásobník říkadel na danou hlásku
    • komunitní kruh – kontrola výslovnosti
    • řekni, co vidíš kolem sebe
  • sluchové cvičení
    • rozeznávání zvuků– rozlišovat hudební nástroje
    • odhadování zvuku různých foukaček
    • rozlišování zvuků z přírody – zpěv ptáků, bzukot včel, …
  • rozvoj fonematického sluchu
    • rytmizace písniček s využitím pohybu
    • určovat poslední slabiku a hlásku (konec prvního slova je stejný jako začátek toho dalšího)
    • využít obrázky (les- strom – moucha …, sova – vana – Nána…)
  • zraková pozornost
    • odlišení shodné a neshodné dvojice lišící se detailem – pracovní list
  • hrubá motorika
    • poskakování, skákání snožmo, skákání po jedné noze – skákání panáka, skákání přes švihadlo
    • cvičení postřehu, koordinace chytání a házení míčem
  • jemná motorika
    • manipulace se stavebnicemi- zatloukačka s hřebíčky, berušková mozaika, stříhání
    • rozvoj kresby – otisky a zapuštění barev
    • rozvoj grafomotoriky- obrázky s barevným pískem – napodobení solení - do písku píšeme ukazováčkem, pískovnice
    • pohyblivost prstrů
    • vysouvání prstů z pěsti – postupně – „kocouří drápky“
    • roztáčení káči
    • házení a chytání drobných míčků – nejlépe naplněných

Léto

  • gymnastika mluvidel
    • tváře – „nafouknout“ píchla nás vosa
    • „nafouknout“ přelévání tváře
    • rty – rty u sebe – sešpulíme rty x rty do kroužku – „vypouštíme bublinky“
    • čelisti – pozvolné a plynulé otevírání úst do maximálního rozevření a pozvolné
    • a plynulé zavírání úst – velká ryba otevírá a zavírá pusu
    • jazyk – mezi volně položené rty lehce vysunout hrot jazyka a zpět do úst
    • (pohyb pomalý a v malém rozsahu, mezi rty se vysune jen hrot jazyka, ne větší část – šnek vystrkuje růžky)
  • dechové cvičení
    • pomalý nádech, dlouhý výdech (odfukujeme stéblo trávy)
    • nádech nosem – prodloužený výdech- foukání do proužku papíru – „silný vítr před bouřkou)
    • souvislý pomalý nádech a souvislý pomalý výdech
  • artikulační cvičení
    • říkanky – využít zásobník říkadel na danou hlásku
    • napodobování přírodních zvuků
  • sluchové cvičení
    • hledáme schovanou věc, vydávající přiměřeně hlasitý zvuk
    • napodobení rytmu – vyťukáme, vytleskáme, zapípáme
  • rozvoj fonematického sluchu
    • rozlišování délky slabik – vytleskávat slabiky – co slyšíš (využít i pohyb dlouhý x krátký krok)
  • zraková pozornost
    • zapamatování a vybrání obrázků, které dítě vidělo před schováním 
  • hrubá motorika
    • taneční kroky ve spojení s hudbou, říkadly
    • skákání na trampolíně
  • jemná motorika
    • manipulace s kamínky, mušličkami
    • rozvoj kresby
    • rozvoj grafomotoriky-grafické cviky s říkadly
    • pohyblivost prstů