První poznání
Téma: První poznání
Cíl: Rozvíjet schopnost dětí žít ve společnosti ostatních, přizpůsobit se prostředí a vzájemně spolupracovat
Adaptovat se na nové prostředí a umět se v něm orientovat
Dílčí vzdělávací cíle: Rozvíjet a postupně získat relativní citovou samostatnost
Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Kompetence:
Vytvoření základních návyků sebeobsluhy a osobní hygieny
Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte svého věku
Nemá obavy ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života
Snaží se plnit přijatá pravidla skupiny
Dovede označit svoje potřeby, rozvíjí své dovednosti a funkce jednotlivých částí těla
Nabídka činností:
Vzhledem k nízkému věku dětí je nutné dbát na zvýšené dodržování hygienických návyků.
Dny vůně jablíček
Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě, na poli a na zahradě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Kultivovat mravní a estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.
Dílčí vzdělávací cíle: Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.
Klíčové kompetence: Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Nabídka činností na ranní hry:
- Volné hry dětí v námětových koutcích- „hra v kuchyňce“, „hry v obchůdku“
- Donesení plodů ze zahrádky – příprava vitamínové hostin y, ochutnávání
- Modelování podzimních plodů- vystihnout tvar (možná i barvu)
- Mačkání papíru do tvaru plodů
- Stavění z dřevěných kostek ploty a pole pro naše ovoce a zeleninu
- Volné kreslení k tématu
Nabídka činností na pohybové aktivity:
- Šel zahradník do zahrady – pohyb s písničkou (motivační cvičení napodobovaní pohybů (semínko roste, prší, protahuje se, vítr fouká, zahradník okopává, vytahuje rostlinu, řeže strom…)
- Koulení s jablíčky- cvičení s malými míčky (koulení, chytání, házení)) doprovod písničkou“k „ Koulelo se, koulelo, červené jablíčko…“
- Na zvířátka- napodobování zvířátek zvukem i pohybem s logopedickou průpravou
Náměty k řízeným činnostem:
- Na zahradníka- motivace písničkou- poznávání plodů, besedování s dětmi, co všechno může mít zahradník na zahrádce, co je ovoce- zelenina, jaké práce děla zahradník, co k tomu potřebuje (viz obrázky na magnetické tabuli)
- Podzimní prostírání-obtiskování bramborových, jablíčkových tiskátek na látku (papír a i jiné materiály), dekorativní zdobení
- Podzimní veršování- Brambora, Foukej, foukej větříčku, Dešťové kapičky, Vezmi žlutou tužku, namaluj si hrušku
- Podzimní hostina-Děti se dozví o velikosti, tvaru, chuti, vůni podzimu a jeho plodů-rozvíjení smyslového vnímání, ale i třídění, porovnávání, tvoření skupin
Náměty na pobyt venku:
- Procházka do zahrad-pozorování rostlin na zahradách, poznávání květin a plodů
- Hry na školní zahradě – stavění zahrádek z písku, využití přírodnin ke hře, činnosti a pohyb v přírodním terénu –vycházka do parku, do sadu apod.
- Poznávání a pozorování ovocných stromů, keřů a rostlin, - podzimní změny v přírodě
- Hry s míčem v zahradě a na hřišti- chytání, koulení a házení míče
Říjen
Bramborový týden
Cíl: Seznámit děti se zeleninou za využití prožitkového učení, seznámit je s tím jak vypadá brambora, ostatní zelenina a jaké má využití.
- Rozvoj jemné a hrubé motoriky
- Seznámit se s podzimními plody (bramborou) a jejím využitím
Dílčí vzdělávací cíle:
- Rozšíření slovní zásoby
- Rozvoj představivosti a fantazie
- Seznámení se znaky podzimu
- Podpora řečových schopností pomocí říkanek a básniček
Kompetence:
- Dovede určit z více druhů zeleniny, co je brambora
- Umí odrecitovat básničky a říkanky
- Vymodeluje bramboru z modelíny či magického písku
- Rozvíjí své pohybové a komunikativní dovednosti
Nabídka činností:
Bramborové říkanky:
„Kutálela se ze dvora, takhle velká brambora. Neviděla, neslyšela, spadla na ní závora. Kam koukáš, ty závoro? Na tebe ty bramboro! Kdyby tudy projel vlak, byl by z tebe bramborák!“
„Jedna stará brambora koulela se ze dvora. Koulela se po kamení, byla tu a už tu není. Moc se bála, že ji sníme, uvaříme, rozkrojíme, osolíme, omastíme a bříška si naplníme.“
- bramborová tiskátka
- mačkání papírových koulí z hnědého papíru à brambory
- hod brambor do košíku
- navlékání bramborových korálků
- modelování brambor z modelíny či magického písku
- slalom mezi bramborami à chůze, běh
- zdravotní cviky s bramborami
- rozhovor na téma: „K čemu slouží brambory?“ à příloha k jídlu, hranolky, chipsy, škrob…
- třídění brambor a zdravé a nezdravé
- zapichování párátek do brambory à výroba ježka
- posílání (koulení) brambory ke kamarádovi po koberci
- grafomotorické cviky: Brambory se vysypaly z košíčku a koulejí se po papíře. Najdete jim cestičku zpátky do košíčku?
Téma: Barevný podzim
Charakteristika integrovaného bloku:
Cíl: Rozvíjet mravní a estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou. Podporování v rozvoji představivost, soustředění. Zkoumání okolí, změn v přírodě.
Dílčí vzdělávací cíle: Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie. Vnímání souladu barev a změn v přírodě. Překonávání vlastního strachu.
Klíčové kompetence. Pozorování různé druhy stromů. Sběr podzimních plodů a listí. Vydlabávání dýní. Pozorování změny počasí v přírodě a odlet ptáků do teplých krajin. Setkání s nadpřirozenem. Uctívání tradic a života.
Nabídka činností na ranní hry:
- Volné hry dětí v námětových koutcích- „hra v kuchyňce“, „hry v obchůdku“
- Donesení dýní- pozorování a ochutnávání.
- Mačkání papíru do tvaru draků
- Stavění z dřevěných kostek draky, dýně.
- Volné kreslení k tématu
- prohlížení obrázkových knih
- ze stavebnic skládat jednoduché tvary listů a dýní
Nabídka činností na pohybové aktivity:
- převaly na žíněnce, napodobování padání listí ze stromu a pohybu ve větru ( koordinace pohybů HK a DK)
- přeskoky přes stuhu tam i zpět, manipulace se stuhou-ve vzduchu v různých polohách ( znázornění foukání větru, padání listí)
- Na zvířátka- napodobování zvířátek zvukem i pohybem s logopedickou průpravou
- říkadla s pohybovým doprovodem- Dešťové kapičky, Drak
Náměty k řízeným činnostem:
- obtiskování listí (papír a i jiné materiály), dekorativní zdobení
- rytmizace slov (jednoslabičných a dvouslabičných), hra na tělo se zvukovým doprovodem
- společný přednes říkadla a následné zopakování
- vydlabání dýní, dekorativní ozdobení místa v MŠ
- kresba prstovými barvami-barvy podzimu, koláž a práce z různými materiály
- sestavování listů ze stromů do různých obrazců (drak, vlašťovka, strom)
- pojmenování jednotlivých a jednoduchých druhů listů- pomocí listů a obrázkových knih
- rozlišování barevných listů- pozorování listů a jejich třídění
Náměty na pobyt venku:
- procházka do zahrad-pozorování stromů na zahradách a změn počasí
- sběr podzimních listů
- bezpečná chůze po komunikaci
- pohazování drbnou přírodninou- hod na cíl
- pozorování počasí a větru
- kresba klacíky do písku
- stavba z přírodnin-tvoření geometrických tvarů a kruhovitého tvaru
- hry na školní zahradě – stavění zahrádek z písku, využití přírodnin ke hře, činnosti a pohyb v přírodním terénu –vycházka do parku, do sadu apod.
- poslech zvuků v přírodě- poslech dorozumívání ptáků a různých tónů
Listopad - Rybičky
Veselé dýně
Charakteristika integrovaného bloku:
Seznámit se s tradicemi a zvyky dušiček, překonat strach z neznámého prostřednictvím hudebně pohybových činností, výtvarného tvoření a dalších aktivit.
Dílčí vzdělávací cíle:
- Rozvoj a užívání všech smyslů
- Rozvoj tvořivosti
- Vytváření pozitivního vztahu k prostředí
Klíčové kompetence:
- Rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá
- Všímá si změn a dění ve svém nejbližších okolí
- Vědomě využívá všechny smysly
- koordinuje pohyby svého těla, ladí je s rytmem hudby
Ranní hry:
- konstruktivní a námětové hry
- volné kreslení pastelkami
- stavba z kostek
- puzzle lidské tělo
- skládání obrázků z přírodnin
Ranní cvičení:
- Prolézání strachovým tunelem
- Rytmizace s igelitovými pytlíky do rytmu písní
- Taneční pohybové vyjádření strašidelné hudby
- Chůze po kamenech a kladinách
- Hod papírovou koulí na pavučinu
Logo chvilky:
- Masáž obličeje
- Obličejová gymnastika
- Cvičení na ovládání dechového proudu
- Dodržování hlasové hygieny
Motivace k činnosti:
- Vysvětlit pojem dušičky
- Symboly Halloweenu : dýně, čarodějnice, duchové, barvy oranžová a červená, netopýr, pavouk
- Čtení pohádky „O čarodějnici a dýni“ viz. příloha
Nabídka činností:
- Lovení míčku z lavoru plného vody bez pomocí rukou
- Výzdoba třídy
- Výroba duchů z látek
- Rozpoznat strašidelné zvuky
- Přednes básní a zpěv písní
- Výroba z papíru
- Mačkání papíru
- Práce s modelínou
- Práce s lepidlem a nůžkami
- Strašidelné maškarní
Pobyt venku:
- dlabání dýní
- procházka po okolí nebo v lese
- pozorování změn v přírodě
- sběr přírodnin
- hod přírodninou na cíl
Odpolední činnosti:
- četba na pokračování
- pozorování barevných světýlek na stropě
- malování vodovkami
- posílání míčku s kamarádem
- prohlížení obrázkových knih
Les – dary přírody
Cíl: Vnímat rozmanitost barev a tvarů v přírodě, pochopit vztahy v přírodě související s ročním obdobím.
- Vést děti k pochopení sounáležitosti s přírodou
- Seznámit děti se zvyklostmi a tradicemi v době svátku sv. Martina
Dílčí vzdělávací cíle:
- Rozvoj pohybových dovedností s využitím přírodního prostředí
- Manipulace a experimenty s přírodním materiálem
- Rozvoj slovní zásoby
- Pobytem venku podpořit zdravý tělesný rozvoj dětí
Kompetence:
- Soustředěně pozoruje a zkoumá les
- Rozlišuje strom listnatý od jehličnatého
- Průběžně si zvyšuje slovní zásobu
- Prožívat a esteticky vnímat přírodu
- Chápe tradice a zvyky
Nabídka činností:
Ranní hry:
- Volné kreslení stromů pastelkami
- Stavba lesa z dřevěných kostek
- Prohlížení obrázkových knížek
- Sestavování přírodních plodů do tvaru listu, jehličnatého stromu apod.
Řízené činnosti:
- Lepení listů a jehličí na předlohu (strom, ježek…)
- Zpěv písní k danému tématu
- Otisk listů
- Lepení natrhaných papírků na čtvrtku s předtištěným tvarem (strom, houba…)
- Recitace básniček, říkanky s pohybem o listí, lesu apod.
- Pojmenování zvířátek žijících v lese podle obrázku
- Použití přírodních materiálů při výrobě
- Překládání papíru
- Popis počasí
Pohybové aktivity:
- Válení sudů
- Hod přírodninou skrz obruč
- Nápodoba zvířátek pohybem
- Ohýbání svého těla podle síly větru
Pobyt venku:
- Chůze mezi přírodními překážkami
- Pozorování barev v lese
- Sestavování tvarů z listů
- Poznat rozdíl mezi listnatým a jehličnatým stromů
- Stavba domečků z přírodnin pro lesní skřítky
- Foukání do listí
Mikuláš a pomocníčci
Cíl: Rozvíjet estetické a tvůrčí činnosti slovesné a literární. Posilování komunikativních dovedností, jak verbálních i neverbálních.
Dílčí vzdělávací cíle
Rozvoj schopností a dovedností, vyjádření pocitů, dojmů a prožitků. Rozvoj schopností a dovedností, představivosti a paměti. Seznámení se s zvyky - Mikuláš, Anděl a čert.
Kompetence
Průběžně rozšiřuje slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci. Spolupracovat s ostatními, chovat se s ohledem na druhé. Rozvíjí koordinaci ruky a oka. Zlepšuje se v pracovních zručnostech s přírodními materiály. Záměrně se soustředí na činností
Nabídka činností na ranní hry:
- Volné kreslení na dané téma
- Prohlížení obrázkových knih z Mikulášskou tématikou
- Navlékaní korálků na tkaničky (drátky)
- Hnětení hlíny v ruce, modelování z hlíny kuličky a válečky
- Z keramické hlíny vyválení placek a vykrajování andílka
Nabídka činností:
- Hod míčkem na cíl (čertův pytel)
- Poskoky snožmo přes stuhu, skákání z kruhu do kruhu (z pekla do nebíčka)
- Pohybové hry na anděla a čerta (obdoba rybičky, rybičky, rybáři jedou)
- Převaly na žíněnce (válení sudů)
- Koulení míčem v kruhu (komu poslednímu přistane čertík?)
- Poslech pohádek, příběhů, veršů, písní, sledování divadelního představení
- Seznámení se zvyky Vánoc
- Vykrajování pomocí formiček do perníkového těsta
- Naučení se říkadel za pomocí pohybu
- Společný přednes říkadel (přiměřené silám a schopnostem dítěte a úkoly s viditelným cílem a výsledkem, v nichž může být dítě úspěšné)
- Hra na tělo se zvukovým doprovodem, rytmizace básniček
- Společný zpěv koled
- Skládání z papíru, lepení z různých druhů materiálu na předem vytvořený obrázek
- Malování za pomocí prstů a ruky, otiskávání z různých druhý materiálu
- Procvičování jemné motoriky a práce s nůžkami ( dbáno na bezpečnost práce)
Náměty na pobyt venku:
- Hledání daného předmětu venku
- Zkoumání skupenství sněhu a ledu
- Chůze venku s vyhýbaním se překážkám
- Hádanky v přírodě
- Pozorování počasí, změna počasí a její popis
- Stavba z přírodnin-tvoření geometrických tvarů ze sněhu ( stavba sněhuláka)