Žákovská knížka
Drobečková navigace

Úvod > > Měsíční plán činností > 1. třída - Rybičky

1. třída - Rybičky



Září - 1. třída - Rybičky

První poznání 

Téma: První poznání - 1. třída

Charakteristika integrovaného bloku:

Cíl: Rozvíjet schopnost dětí žít ve společnosti ostatních, přizpůsobit se prostředí a vzájemně spolupracovat
Adaptovat se na nové prostředí a umět se v něm orientovat

Dílčí vzdělávací cíle: Rozvíjet a postupně získat relativní citovou samostatnost
Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému

Kompetence:

Vytvoření základních návyků sebeobsluhy a osobní hygieny
Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte svého věku
Nemá obavy ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života
Snaží se plnit přijatá pravidla skupiny
Dovede označit svoje potřeby, rozvíjí své dovednosti a funkce jednotlivých částí těla

Nabídka činností:

Vzhledem k nízkému věku dětí je nutné dbát na zvýšené dodržování hygienických návyků.

Dny vůně jablíček

Charakteristika integrovaného bloku:

Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě, na poli a na zahradě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Kultivovat mravní a estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.

Dílčí vzdělávací cíle: Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.

Klíčové kompetence: Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.

Nabídka činností na ranní hry:

  • Volné hry dětí v námětových koutcích- „hra v kuchyňce“, „hry v obchůdku“
  • Donesení plodů ze zahrádky – příprava vitamínové hostin y, ochutnávání
  • Modelování podzimních plodů- vystihnout tvar (možná i barvu)
  • Mačkání papíru do tvaru plodů
  • Stavění z dřevěných kostek ploty a pole pro naše ovoce a zeleninu
  • Volné kreslení k tématu

Nabídka činností na pohybové aktivity:

  • Šel zahradník do zahrady – pohyb s písničkou (motivační cvičení napodobovaní pohybů (semínko roste, prší, protahuje se, vítr fouká, zahradník okopává, vytahuje rostlinu, řeže strom…)
  • Koulení s jablíčky- cvičení s malými míčky (koulení, chytání, házení)) doprovod písničkou“k „ Koulelo se, koulelo, červené jablíčko…“
  • Na zvířátka- napodobování zvířátek zvukem i pohybem s logopedickou průpravou

Náměty k řízeným činnostem:

  • Na zahradníka- motivace písničkou- poznávání plodů, besedování s dětmi, co všechno může mít zahradník na zahrádce, co je ovoce- zelenina, jaké práce děla zahradník, co k tomu potřebuje (viz obrázky na magnetické tabuli)
  • Podzimní prostírání-obtiskování bramborových, jablíčkových tiskátek na látku (papír a i jiné materiály), dekorativní zdobení
  • Podzimní veršování-  Brambora, Foukej, foukej větříčku, Dešťové kapičky, Vezmi žlutou tužku, namaluj si hrušku
  • Podzimní hostina-Děti se dozví o velikosti, tvaru, chuti, vůni podzimu a jeho plodů-rozvíjení smyslového vnímání, ale i třídění, porovnávání, tvoření skupin

Náměty na pobyt venku:

  • Procházka do zahrad-pozorování rostlin na zahradách, poznávání květin a plodů
  • Hry na školní zahradě – stavění zahrádek z písku, využití přírodnin ke hře, činnosti a pohyb v přírodním terénu –vycházka do parku, do sadu apod.
  • Poznávání a pozorování ovocných stromů, keřů a rostlin, - podzimní změny v přírodě
  • Hry s míčem v zahradě a na hřišti- chytání, koulení a házení míče

 Říjen

Bramborový týden – 1. třída

Cíl:

  • Rozvoj jemné a hrubé motoriky
  • Seznámit se s podzimními plody (bramborou) a jejím využitím

Dílčí vzdělávací cíle:

  • Rozšíření slovní zásoby
  • Rozvoj představivosti a fantazie
  • Seznámení se znaky podzimu
  • Podpora řečových schopností pomocí říkanek a básniček

Kompetence:

  • Dovede určit z více druhů zeleniny, co je brambora
  • Umí odrecitovat básničky a říkanky
  • Vymodeluje bramboru z modelíny či magického písku
  • Rozvíjí své pohybové a komunikativní dovednosti

Nabídka činností:

Bramborové říkanky:

„Kutálela se ze dvora, takhle velká brambora. Neviděla, neslyšela, spadla na ní závora. Kam koukáš, ty závoro? Na tebe ty bramboro! Kdyby tudy projel vlak, byl by z tebe bramborák!“

„Jedna stará brambora koulela se ze dvora. Koulela se po kamení, byla tu a už tu není. Moc se bála, že ji sníme, uvaříme, rozkrojíme, osolíme, omastíme a bříška si naplníme.“

  • bramborová tiskátka
  • mačkání papírových koulí z hnědého papíru à brambory
  • hod brambor do košíku
  • navlékání bramborových korálků
  • modelování brambor z modelíny či magického písku
  • slalom mezi bramborami à chůze, běh
  • zdravotní cviky s bramborami
  • rozhovor na téma: „K čemu slouží brambory?“ à příloha k jídlu, hranolky, chipsy, škrob…
  • třídění brambor a zdravé a nezdravé
  • zapichování párátek do brambory à výroba ježka
  • posílání (koulení) brambory ke kamarádovi po koberci
  • grafomotorické cviky: Brambory se vysypaly z košíčku a koulejí se po papíře. Najdete jim cestičku zpátky do košíčku?

Téma: Barevný podzim

Charakteristika integrovaného bloku:

Cíl: Rozvíjet mravní a estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou. Podporování v rozvoji představivost, soustředění. Zkoumání okolí, změn v přírodě.

Dílčí vzdělávací cíle:  Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie. Vnímání souladu barev a změn v přírodě. Překonávání vlastního strachu.

Klíčové kompetence. Pozorování různé druhy stromů. Sběr podzimních plodů a listí. Vydlabávání dýní. Pozorování změny počasí v přírodě a odlet ptáků do teplých krajin. Setkání s nadpřirozenem. Uctívání tradic a života.

Nabídka činností na ranní hry:

  • Volné hry dětí v námětových koutcích- „hra v kuchyňce“, „hry v obchůdku“
  • Donesení dýní- pozorování a ochutnávání.
  • Mačkání papíru do tvaru draků
  • Stavění z dřevěných kostek draky, dýně.
  • Volné kreslení k tématu
  • prohlížení obrázkových knih
  • ze stavebnic skládat jednoduché tvary listů a dýní

Nabídka činností na pohybové aktivity:

  • převaly na žíněnce, napodobování padání listí ze stromu a pohybu ve větru ( koordinace pohybů HK a DK)
  • přeskoky přes stuhu tam i zpět, manipulace se stuhou-ve vzduchu v různých polohách ( znázornění foukání větru, padání listí)
  • Na zvířátka- napodobování zvířátek zvukem i pohybem s logopedickou průpravou
  • říkadla s pohybovým doprovodem- Dešťové kapičky, Drak

Náměty k řízeným činnostem:

  • obtiskování listí (papír a i jiné materiály), dekorativní zdobení
  • rytmizace slov (jednoslabičných a dvouslabičných), hra na tělo se zvukovým doprovodem
  • společný přednes říkadla a následné zopakování
  • vydlabání dýní, dekorativní ozdobení místa v MŠ
  • kresba prstovými barvami-barvy podzimu, koláž a práce z různými materiály
  • sestavování listů ze stromů do různých obrazců (drak, vlašťovka, strom)
  • pojmenování jednotlivých a jednoduchých druhů listů- pomocí listů a obrázkových knih
  • rozlišování barevných listů- pozorování listů a jejich třídění

Náměty na pobyt venku:

  • procházka do zahrad-pozorování stromů na zahradách a změn počasí
  • sběr podzimních listů
  • bezpečná chůze po komunikaci
  • pohazování drbnou přírodninou- hod na cíl
  • pozorování počasí a větru
  • kresba klacíky do písku
  • stavba z přírodnin-tvoření geometrických tvarů a kruhovitého tvaru
  • hry na školní zahradě – stavění zahrádek z písku, využití přírodnin ke hře, činnosti a pohyb v přírodním terénu –vycházka do parku, do sadu apod.
  • poslech zvuků v přírodě- poslech dorozumívání ptáků a různých tónů

Listopad - 1. třída - Rybičky

Veselé dýně  

Charakteristika integrovaného bloku:

Seznámit se s tradicemi a zvyky dušiček, překonat strach z neznámého prostřednictvím hudebně pohybových činností, výtvarného tvoření a dalších aktivit.

Dílčí vzdělávací cíle:

  • Rozvoj a užívání všech smyslů
    Rozvoj tvořivosti
    Vytváření pozitivního vztahu k prostředí

Klíčové kompetence:

  • Rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá
  • Všímá si změn a dění ve svém nejbližších okolí
  • Vědomě využívá všechny smysly
  • koordinuje pohyby svého těla, ladí je s rytmem hudby

 Ranní hry:

  •  konstruktivní a námětové hry
  • volné kreslení pastelkami
  • stavba z kostek
  • puzzle lidské tělo
  • skládání obrázků z přírodnin

 

Ranní cvičení:

  • prolézání strachovým tunelem
  • rytmizace s igelitovými pytlíky do rytmu písní
  • taneční pohybové vyjádření strašidelné hudby
  • chůze po kamenech a kladinách
  • hod papírovou koulí na pavučinu

 

Logo chvilky:

  • masáž obličeje
  • obličejová gymnastika
  • cvičení na ovládání dechového proudu
  • dodržování hlasové hygieny

 Motivace k činnosti:

  • vysvětlit pojem dušičky 
  • symboly Halloweenu : dýně, čarodějnice, duchové, barvy oranžová a červená, netopýr, pavouk
  • čtení pohádky „O čarodějnici a dýni“ viz. příloha

 

Nabídka činností:

  •  lovení míčku z lavoru plného vody bez pomocí rukou
  • výzdoba třídy
  • výroba duchů z látek
  •  rozpoznat strašidelné zvuky
  • přednes básní a zpěv písní
  • výroba  z papíru
  •  mačkání papíru
  • práce s modelínou
  • práce s lepidlem a nůžkami
  •  strašidelné maškarní

 Pobyt venku:

  • dlabání dýní
  • procházka po okolí nebo v lese
  • pozorování změn v přírodě
  • sběr přírodnin
  • hod přírodninou na cíl

 Odpolední činnosti:

  • četba na pokračování
  • pozorování barevných světýlek na stropě
  •  malování vodovkami
  •  posílání míčku s kamarádem
  •  prohlížení obrázkových knih