První poznání
Charakteristika integrovaného bloku:
Cílem tohoto bloku je osvojit si společenské a zdvořilostní zvyky, naučit se komunikovat s vrstevníky, pochopit pravidla soužití ve skupině dětí, poznávat samo sebe,akceptovat potřeby druhých
Časový rozsah: 2 týdny
Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení i věku přiměřených praktických dovedností
- rozvoj komunikace a komunikativních dovedností
- získávání schopností řídit své chování a plánované jednání
- seznáme se s pravidly chování a pravidly komunikace mezi sebou
- seznámení se s místem, ve kterém dítě žije a vytváření si pozitivního vztahu k němu
- osvojení si schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- rozvoj paměti a pozornosti
- vytváření zdravých životních postojů a návyků
- poznávání sebe sama
Klíčové kompetence
- spoluvytváří pravidla soužití mezi vrstevníky
- komunikuje bez zábran v běžných situacích, chápe pravidla a snaží se je respektovat
- známé situace řeší samostatně, neznámé s pomocí dospělé osoby
- chápe a respektuje zásady a řád prostředí, ve kterém je
- řeší problémy, na které stačí
- dokáže se bránit špatnému chování a projevům násilí jiného dítěte
- všímá si dění kolem sebe
- své činnosti se učí plánovat a organizovat
Říjen
Dny vůně jablíček
Charakteristika integrovaného bloku:
Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Rozvoj poznatků a vědomostí o podzimních plodech. Tříbit estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.
Dílčí vzdělávací cíle:
Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.
Rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění), i produktivní (výslovnost, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). D+P
Klíčové kompetence:
Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka.
Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění.
Nabídka činností na ranní hry:
- konstruktivní a námětové hry dle vlastní fantazie
- stavby z kartonových kostek
- kresba pastelkou, voskovkou na volné téma
- korálková mozaika
- prohlížení knih
- analýza a syntéza celku (puzzle, dřevěné skládanky, zrcadlová hra, chytré autíčko)
- společenské hry s pravidly-pexeso
- destičky pro uvolňovací cviky
Nabídka činností na pohybové aktivity:
- opičí dráha (přelézání, přeskakování, vyhýbání se překážkám)
- pobyt v tělocvičně
- reakce na startovní signál, vysoký start, rychlá reakce, správná technika běhu
- lézt v podřepu dřepmo, sun s přitahováním soupaž v lehu na břiše po mírně šikmé ploše
- vyhazovat menší míč střídavě pravou a levou rukou, hod na cíl
Náměty k řízeným činnostem:
- procvičování koordinace zraku a ruky pro rozvoj grafických schopností dítěte
- poznat, pojmenovat a rozlišit ovoce a zeleninu podle vzhledu, jejich význam pro zdraví
- rozlišovat ovoce a zeleninu bez zrakového vjemu, podle popisu, chuti, hmat
- pojmenovat předměty a činnosti, správné užívání sloves
- rozklad dvojslabičných slov
- vybrat předmět s požadovanou vlastností, užití negace- proč nepatří do skupiny předmětů
Náměty na pobyt venku:
- pozorovat zrání a dozrávání ovoce
- kresba do písku
- sestavit mechovou zahrádku, využití přírodnin
- správná slova, využití švédských pohádek
- další nácvik správného dýchání s flétnou, nové tóny
- návštěva solné jeskyně