Žákovská knížka
Drobečková navigace

Úvod > > Měsíční plán činností

Měsíční plán činností


MŠ Kyselka-Pramínek, Motto: "Putujeme s pramínkem za radostí a poznáním"

Učit, znamená vést od věci známé k neznámé a vést znamená činnost mírnou a ne násilnou, plnou lásky a nikoliv nenávisti. Když totiž někoho chci vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím s ním po zemi a necloumám jím, nýbrž ho jemně vezmu za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou.

J.A.Komenský " Obecná porada o nápravě věcí lidských"

Priority ŠvP MŠ Kyselka

  • Školka - vstup do světa
  • Hra - jedna z nejdůležitějších činností dítěte

Naší prioritou je zážitkové učení a cílem, vzbudit v dětech zájem o nové poznání.

  • klást důraz na vytváření kladných vztahů mezi učitelkou a dítětem na základě lásky a partnerství s poskytnutím bezpečí
  • zaměření se, na umožnění adaptačního procesu nově příchozím dětem
  • respektování a uspokojování osobních potřeb dětí i jejich individuálních schopností
  • zaměření se na individuální přístup k dětem, v rámci možností provádět potřebnou rozumovou integraci
  • vést děti k samostatnému myšlení, umět si vybrat, nést za svou volbu odpovědnost
  • využívat zásady klidného a tvořivého přístupu k dětem
  • učit a upevňovat nové pohybové dovednosti
  • rozšíření aktivního i pasivního slovníku dětí
  • vést děti k orientaci se v základních matematických vztazích - prostředkem je didaktická hra rozvíjející schopnost třídit, dělit na skupiny, orientovat   se v prostoru a také v číselné řadě
  • položit základy estetického cítění v oblasti výtvarné, v oblasti hudebního, slovesného a dramatického umění
  • sounáležitost s přírodou považujeme za nezbytnou součást práce s dětmi v naší mateřské škole
  • učit děti samostatnosti při jednoduchých pracovních činnostech s využitím pracovních návyků

2. třída - Žabičky

Září - 2. třída - Žabičky

První poznání

Charakteristika integrovaného bloku:

Cílem tohoto bloku je osvojit si společenské a zdvořilostní zvyky, naučit se komunikovat s vrstevníky, pochopit pravidla soužití ve skupině dětí, poznávat samo sebe,akceptovat potřeby druhých

Časový rozsah: 2 týdny

Dílčí vzdělávací cíle:

  • osvojení i věku přiměřených praktických dovedností
  • rozvoj komunikace a komunikativních dovedností
  • získávání schopností řídit své chování a plánované jednání
  • seznáme se s pravidly chování a pravidly komunikace mezi sebou
  • seznámení se s místem, ve kterém dítě žije a vytváření si pozitivního vztahu k němu
  • osvojení si schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte   k druhým lidem
  • rozvoj paměti a pozornosti
  • vytváření zdravých životních postojů a návyků
  • poznávání sebe sama

Klíčové kompetence

  • spoluvytváří pravidla soužití mezi vrstevníky
  •  komunikuje bez zábran v běžných situacích, chápe pravidla a snaží se je respektovat
  • známé situace řeší samostatně, neznámé s pomocí dospělé osoby
  • chápe a respektuje zásady a řád prostředí, ve kterém je
  • řeší problémy, na které stačí
  • dokáže se bránit špatnému chování a projevům násilí jiného dítěte
  • všímá si dění kolem sebe
  • své činnosti se učí plánovat a organizovat

Říjen

Dny vůně jablíček 

Charakteristika integrovaného bloku:

Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Rozvoj  poznatků a vědomostí o podzimních plodech. Tříbit estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.

Dílčí vzdělávací cíle:

Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.

Rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění), i produktivní (výslovnost, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). D+P

Klíčové kompetence:

Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka.

Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění.

Nabídka činností na ranní hry:

  • konstruktivní a námětové hry dle vlastní fantazie
  • stavby z kartonových kostek
  •  kresba pastelkou, voskovkou na volné téma
  • korálková mozaika
  • prohlížení knih
  • analýza a syntéza celku (puzzle, dřevěné skládanky, zrcadlová hra, chytré autíčko)
  • společenské hry s pravidly-pexeso
  • destičky pro uvolňovací cviky

Nabídka činností na pohybové aktivity:

  • opičí dráha (přelézání, přeskakování, vyhýbání se překážkám)
  • pobyt v tělocvičně
  • reakce na startovní signál, vysoký start, rychlá reakce, správná technika běhu
  • lézt v podřepu dřepmo, sun s přitahováním soupaž v lehu na břiše po mírně šikmé ploše
  • vyhazovat menší míč střídavě pravou a levou rukou, hod na cíl 

Náměty k řízeným činnostem:

  • procvičování koordinace zraku a ruky pro rozvoj grafických schopností dítěte
  • poznat, pojmenovat a rozlišit ovoce a zeleninu podle vzhledu, jejich význam pro zdraví
  • rozlišovat ovoce a zeleninu bez zrakového vjemu, podle popisu, chuti, hmat
  • pojmenovat předměty a činnosti, správné užívání sloves  
  • rozklad dvojslabičných slov
  • vybrat předmět s požadovanou vlastností, užití negace- proč nepatří do skupiny předmětů

Náměty na pobyt venku:

  • pozorovat zrání a dozrávání ovoce
  • kresba do písku
  • sestavit mechovou zahrádku, využití přírodnin
  • správná slova, využití švédských pohádek
  • další nácvik správného dýchání s flétnou, nové tóny
  • návštěva solné jeskyně
 

Bramborový týden
Charakteristika integrovaného bloku :

Cílem tohoto bloku je seznámit děti s bramborou za využití prožitkového učení, seznámit je s tím jak brambora vypadá a jaké má využití.

Časový rozsah : 1 týden

Dílčí vzdělávací cíle :

  •  seznámení se s bramborou a jejím využití
  • rozvoj poznatků o plodinách, které jsou charakteristické pro podzimní období
  • matematické dovednosti (poznat rozdíl mezi kruhem a oválem)
  • rozvoj jemné motoriky, pracovních dovedností a uplatňování kreativity
  • rozvoj schopnosti plánovat-
  • seznámit se s básněmi a písněmi k danému tématu
  • rozvoj koordinace při pohybu v místnosti i venku

Klíčové kompetence

  • porovnávání geometrických tvarů
  • dokáže převyprávět příběh, pohádku či text
  • učí se plánovat činnosti
  • má svůj názor, učí se spolupracovat
  • má přehled o podzimních plodech a plodinách 

RH- ranní hry

  • konstruktivní a námětové hry
  • kresba na veliký formát papíru- ovál
  • opičí dráha
  • korálková mozaika
  •  navlékání korálků na drátek či provázek
  • válení brambory po prostoru

 RC- ranní cvičení

  • procvičení celého těla
  • dechová cvičení
  • cviky na posílení koordinace
  • protahovací a uvolňovací cvičení
  • pohybové hry

Logo chvilky

  •  masáž obličeje
  • obličejová gymnastika
  • cvičení s dechovým proudem
  •  dbát na hlasovou hygienu
  • motorická a dechová cvičení
  • opakování slabik, seznamování se s písmeny v abecedě,logo hrátky

Motivace k činnosti

  • vysvětlit odkud se bere brambora a jak se používá
  • jakým způsobem se dá využít ( ke hře,na vaření ,k tvoření dekorací)
  • výroba bramboráků
  • příběh či pohádka o bramboře

Nabídka činností

  • koulení brambory po prostoru herny
  • porovnat větší menší
  • poznat rozdíl mezi kruhem a oválem
  • práce s číselnou řadou
  • práce s mačkaným papírem
  • procvičování jemné i hrubé motoriky
  • stříhání, lepení, rozvoj estetického cítění
  • strouhání, krájení kuchyňským nožem
  • rozvoj ekologického cítění 

Pobyt venku

  • zpěv v přírodě
  • běh či chůze s vyhýbání se překážkám
  • poslech zvuků v přírodě
  • zdolávání přírodních překážek
  • skoky z místa, poskoky  stranou, střídání běhu a chůze
  • manipulace s přírodninami
  • hod přírodninou na cíl
  •  

Odpolední činnosti

  • četba textu
  • rozbor čteného textu
  • grafomotorická cvičení
  • hádání hádanek, luštění křížovek
  • dramatizace příběhu
  • námětové a konstruktivní hry

 Barevný podzim

Charakteristika integrovaného bloku:

Cíl: Rozvíjet mravní a estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou. Podporování v rozvoji představivost, soustředění. Zkoumání okolí, změn v přírodě.

Dílčí vzdělávací cíle:  Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie. Vnímání souladu barev a změn v přírodě. Překonávání vlastního strachu. Správné pochopení pojmů tažný ptáci, jejich pojmenování. Pojem vítr, vichr pochopení drobných rozdílů. Možnosti využití podzimních plodů v životě člověka.Rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností.(výslovnost, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).

Klíčové kompetence:
Pozorování různé druhy stromů. Sběr podzimních plodů a listí. Vydlabávání dýní. Pozorování změny počasí v přírodě a odlet ptáků do teplých krajin. Setkání s nadpřirozenem. Uctívání tradic a života.

Nabídka činností na ranní hry:

  • Volné hry dětí v námětových koutcích- „hra v kuchyňce“, „hry v obchůdku“
  • Donesení dýní- pozorování a ochutnávání.
  • Mačkání papíru do tvaru draků
  • Stavění z dřevěných kostek draky, dýně.
  • Volné kreslení k tématu
  • prohlížení obrázkových knih
  • ze stavebnic skládat jednoduché tvary listů a dýní- korálková mozaika
    - prohlížení knih
    - analýza a syntéza celku (puzzle, dřevěné skládanky, zrcadlová hra, chytré autíčko)

Nabídka činností na pohybové aktivity:

  • Převaly na žíněnce, napodobování padání listí ze stromu a pohybu ve větru (koordinace pohybů HK a DK)
  • Přeskoky přes stuhu tam i zpět, manipulace se stuhou-ve vzduchu v různých polohách (znázornění foukání větru, padání listí)
  • Na zvířátka- napodobování zvířátek zvukem i pohybem s logopedickou průpravou
  • Říkadla s pohybovým doprovodem- Dešťové kapičky, Drak

Náměty k řízeným činnostem:

  • Otiskování listí (papír a i jiné materiály), dekorativní zdobení
  • Rytmizace slov (jednoslabičných a dvouslabičných), hra na tělo se zvukovým doprovodem
  • Společný přednes říkadla a následné zopakování
  • Vydlabání dýní
  • Kresba prstovými barvami-barvy podzimu, koláž a práce z různými materiály
  • Sestavování listů ze stromů do různých obrazců (drak, vlašťovka, strom)
  • Pojmenování jednotlivých a jednoduchých druhů listů- pomocí listů a obrázkových knih
  • Rozlišování barevných listů- pozorování listů a jejich třídění
  • Další nácvik správného dýchání s flétnou, nové tóny
  • Procvičování koordinace zraku a ruky pro rozvoj grafických schopností dítěte
  • Hra s barevnou skvrnou, foukání brčkem, otisk
  • Rýmování pole- dole, strom-hrom
  • Poznávat podzimní plody, určit strom a keř ze kterého pocházejí
  • Nalepovat do obrazce zajímavě zbarvené, vylisované listy

Náměty na pobyt venku:

  • Procházka do zahrad-pozorování stromů na zahradách a změn počasí
  • Sběr podzimních listů
  • Bezpečná chůze po komunikaci
  • Pohazování drbnou přírodninou- hod na cíl
  • Pozorování počasí a větru
  • Kresba klacíky do písku
  • Stavba z přírodnin-tvoření geometrických tvarů a kruhovitého tvaru
  • Hry na školní zahradě – stavění zahrádek z písku, využití přírodnin ke hře, činnosti a pohyb v přírodním terénu – vycházka do parku, do sadu apod.
  • Poslech zvuků v přírodě- poslech dorozumívání ptáků a různých tónů

 Veselé dýně

Charakteristika integrovaného bloku

Seznámit se s tradicemi a zvyky podzimu, dušiček prostřednictvím hudebně pohybových činností, výtvarného tvoření a dalších aktivit, vnímat své pocity a své vlastní já. Práce s přírodninami a tajuplné příběhy spojené s podzimním obdobím. Všímat změn v přírodě.

Dílčí vzdělávací cíle:

  • Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí,
  • Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách,
  • Seznamování s místem a prostředím, ve kterém žijeme, vytváření pozitivního vztah k němu
  • Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
  • Získání relativní citové samostatnosti
  • Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností

Klíčové kompetence:
Průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolí.
Má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, které dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije.
Všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí, přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
Vědomě využívá všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)

Nabídka činností na ranní hry:

  • Prohlížení obrázkových knih s tématikou podzimu a lidského těla
  • Volné kreslení a obkreslování šablon, stříhání nůžkami
  • Modelování válečků a kuliček, výtvarné ztvárnění lidské postavy
  • Námětové hry dle vlastního výběru
  • Konstruktivní hry s dřevěnými a molitanovými kostkami-stavba hradů
  • Vkládání dřevěných skládaček s lidským tělem

Nabídka činností na ranní cvičení:

  • Pohybová říkadla se zvukovým doprovodem
  • Tanec se šátky- poznávání svého vlastního těla
  • Válení sudů na žíněnce, nácvik na kotoul vpřed
  • Prolézání obručemi, skoky do obruče snožmo, hod míčkem do obruče- poznávání barev balonků v obručích- rychlá chůze mezi obručemi
  • Napodobování pohybů a zvuků zvířat
  • Pohybové hry na procvičení postřehu
  • Chůze po kladině -klást nohu před nohu, seskoky z vyvýšené roviny
  • Dětská jóga-motivační cvičení s poznáváním nových pozic, dechová cvičení s padákem, vnímání svého vlastního těla a dechu, rovnání páteře a procvičování hrubé motoriky

Nabídka k řízené činnosti:

  • Dlabání a zdobení velké jedlé dýně - prohlížení si semínek a jejich sušení
  • Zdobení malých okrasných dýní přírodninami
  • Výtvarné ztvárnění dýně
  • Domácí výroba kostýmů
  • Rozlišování jedlých a jedovatých bobulovin
  • Výroba křížal, vaření čaje z jablečných slupek
  • Sběr předmětů, co nepatří na zahradu
  • Rozlišování jedlých a jedovatých hub
  • Pojmenování barev na obrázku stromu - červená, zelená, žlutá, hnědá

Publikováno 7. 12. 2018 15:59